بارهنگ

خواص دارویی بارهنگ

تمامی بخشهای گیاه بارهنگ قابل استفاده است و اثرات مهم آن عبارتند از ضد درد، ضد زکام و نزله، ضد خونریزی، ضد ویروس، ضد التهاب، مسکن، التیام بخش زخم ها.

درمان جمع شدن خون و اخلاط:          از بارهنگ می توان در درمان مشکلات مربوط به جمع شدن خون یا خلط، از گوش گرفته تا قفسه سینه استفاده کرد. این گیاه میتواند برای درمان سرماخوردگی، تب یونجه، سینوزیت، سرفه و گلودرد نیز مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین بارهنگ برای سوءهاضمه اسیدی، زخم معده، اسهال و روده های تحریک پذیر مفید است. اگرچه بهترین حالت استفاده از این گیاه به صورت چای است، تنتور آن نیز کارایی فراوانی دارد. توصیه شده برای بیماریهای شدید، برای مدت کوتاهی از بارهنگ استفاده شود ولی در مورد بیماریهای مزمن مقل سینوزیت، رینیت آلرژیک و کولیت مخاطی، آن را برای مدت طولانی تری مصرف کنید.

درمان بافت شکسته و ملتهب :             بارهنگ دارویی مناسب برای استعمال خارجی به منظور ترمیم بافت های آسیب دیده  است. بعلاوه برای درمان بافت های آسیب دیده داخلی، به ویژه بافت های دستگاه گوارش نیز کاربرد دارد.

برخی از خواص درمانی بارهنگ:

    • از بارهنگ به همراه قدومه و دانه های آن مخلوطی درست می‌کنند که به عنوان نرم‌کننده سینه و برطرف‌کننده سرفه وخارش‌های گلو مصرف سنتی دارد.
    • ریشه، برگ و دانه این گیاه اثر نرم‌کننده دارد و از آن‌ها به عنوان تصفیه‌کننده خون، آرام‌کننده ناراحتی‌های آسم مرطوب، اسهال‌های ساده و ورم مخاط دهان استفاده می‌شود.
    • جوشانده دانه بارهنگ در رفع بیماری‌های التهابی کلیه و مثانه مؤثر می باشد.
    • اگر برگ تازه بارهنگ به مدت چند ساعت در آب جوشیده قرار داده شود و سپس قطعات آن بر روی زخم‌های باز قرار بگیرد، نه تنها زخم‌ها را از خطر آلودگی حفظ می‌کند بلکه سرعت بهبود آن را نیز افزایش میدهد.
    • برای از بین بردن ورم حلق باید جوشانده ریشه بارهنگ بهمراه عسل به صورت غرغره مصرف شود.
    • قراردادن برگ تازه و له شده بارهنگ در محل گزیدگی زنبور عسل و پشه و مالش دادن آن باعث تسکین درد ناشی از گزیدگی خواهد شد.
    • این گیاه عوارض جانبی ندارد ولی میزان مصرف جوشانده ۵۰ تا ۱۰۰ گرم ریشه یا برگ بارهنگ در یک لیتر آب به مقدار سه فنجان در روز مجاز است.