بالنگو

خواص دارویی بالنگو

بالنگو نام نوعی از تیره نعنائیان و گیاهی از انواع خانواده‌ ریحان‌ است. به‌طور کلی تخم بالنگو در درمان ناراحتی‌های گوارشی بسیار مؤثر است و باعث تقویت قوای معده میگردد. طبیعت و مزاج بالنگو گرم و تر است. بالنگو مقوی قلب و جهت طپش قلب و رفع ترس و وحشت و همچنین اسهالی که منشاء آن روده‌ها باشد بهمراه گلاب توصیه شده است. بالنگو ملطف، محلل، مقوی دماغ و معده و مفرح دل و تحلیل برنده سودا است. همچنین برای جمیع بیماری‌های بلغمی نافع است و دوای مخصوص امراض سوداوی است و برای گرفتگی‌های مغز و تقویت کبد نیز بسیار مفید است. از تخم این گیاه در طب استفاده می‌شود، بنابراین وقتی سخن از بالنگو به میان می‌آید، منظور تخم آن است.

خواص بالنگو در طب سنتی:                                 گیاه بالنگو نوعی از ریحان است که در بو شبیه به ریحان و سبز مایل به سفید است و برگش بی کنگره است. تخم بالنگو از جمله بذرهای دارای لعاب است، یعنی اگر تخم بالنگو را در آب بخیسانند مایع چسبناک بدون مزه‌ی غالبی حاصل مى‌شود که خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد.

درمان گیاهی سرماخوردگی با شربت تخم بالنگو:                    بهترین نوشیدنی و شربت سرماخوردگی گیاهی برای در امان ماندن و جلوگیری از سرماخوردگی، شربت تخم بالنگو است. این شربت ضد سرماخوردگى است و بدن را در مقابل سرماخوردگى مقاوم مى‌سازد و جایگزین بسیار خوبى براى آنتى ‏بیوتیک‏‌هایى است که متأسفانه براى علاج سرماخوردگى استفاده مى‌‏شود.

شربت بالنگو مقوی معده، قلب و مغز است و اخلاط سوخته را از بدن خارج می‌کند، به همین دلیل قوه مُدبره بدن را تقویت کرده در نتیجه مقاومت بدن را در مقابل سرماخوردگی افزایش می‌دهد