برگ سوداب

خواص دارویی برگ سوداب

سوداب گیاهی سخت و همیشه سبز است. این گیاه، درختچه ای بومی منطقه مدیترانه و جزایر قناری است و در مکان های صخره ای، سنگی و سواحل خشک که معمولاً در آن سنگ آهک وجود دارد، یافت می شود. ساقه، در قسمت پایینی گیاه چوبی است. برگهای متناوب آن ، دو یا سه قلو و به رنگ آبی مایل به سبز است که بوی قوی و نامطبوعی را به همراه دارد. این برگها دارای طعمی کاملاً تلخ، ترش و آبکی است. شکوفه ها از ژوئن تا سپتامبر تشکیل می شوند و گل ها به رنگ سبز مایل به زرد می باشند.

برگ سوداب آلرژی زا، ضددرد، کاهش دهنده میل جنسی، ضدباکتری، ضدشکنندگی عروق موئینه، ضدبارداری، ضدحساسیت، حساسیت زا، ضدالتهاب، ضداسپاسم، آنتی اکسیدان، ضدنفخ، ضدسرفه، قی آور، معرق، قاعده آور، افزایش دهنده حافظه، حشره کش، محرک، مقوی معده، کرم کش، بندآورنده خون ریزی و شل کننده عضلات است. به این گیاه در یونانی فیجن میگویند که انواع مختلفی دارد و بهترین نوع آن در کنار درخت انجیر رشد می کند.

برخی از خواص دارویی این برگ بقرار زیر می باشند:

آرام بخشی :     برای آرام کردن حملات عصبی و صرع، سداب به دلیل خاصیت آرام بخش آن موثر است. با القای بی حسی عصب را تسکین می دهد زیرا حاوی نوروتوکسین است.

فعالیت ضد باکتریایی :     خواص ضد باکتریایی سداب به از بین بردن باکتری ها کمک می کند. دمنوش تهیه شده با این گیاه با عفونت های دستگاه ادراری، روده بزرگ و روده باریک مقابله می کند. همچنین از احتمال بروز مسمومیت غذایی و باکتری سالمونلا جلوگیری می کند.

ضد اسپاسم :     سداب برای کسانی که از درد عضلانی رنج می برند مفید است. این گیاه، درمانی برای درد عضلات، گرفتگی قاعدگی و اضطراب است.

ضد التهاب :     سداب باعث کاهش التهاب ناشی از آرتروز می شود. مصرف روزانه ۱ تا ۲ فنجان چای گیاه سداب به کاهش سفتی عضلات و تسکین دردهای مفاصل کمک می کند.

درمان عفونت قارچی :     سداب با مشکلات پوستی و عفونت های پوستی ناشی از قارچ مبارزه می کند. عفونت های قارچی شایع شامل قارچ پا و قارچ ناخن در پای ورزشکاران است.

آرامبخش اعصاب :     این گیاه خاصیتی آرام بخش دارد. این گیاه بیمار را از تنش و اضطراب رهایی می دهد. سداب برای درمان سردرد های عصبی، سرگیجه ، تنش عمومی و اضطراب استفاده می شود. چای سداب خواب راحتی را هدیه می آورد.

تقویت قاعدگی :     سداب دارای خاصیت تحریک قاعدگی است و سیکل منظم قاعدگی در زنان را بهبود می بخشد.

    •  سوداب طبع گرم و خشک و خاصیت بادشکن دارد.
    • ترکیب سداب و عسل برای زخم مفید است. همچنین خوردن و یا ضماد این ترکیب برای درمان درد مفاصل مفید است.
    • سداب و سرکه را در بینی بریزید تا موجب رفع خون دماغ شود.
    • باعث خشک و جمع شدن آب پشت می شود .سداب آرزوی جماع را به طور کلی از بین می برد.
    • سداب خاصیت قابض دارد و علاج پیچش و درد روده است.
    • مخلوط عسل و سداب، زخم معده را شفا می دهد.
    • جوشاندن سداب در روغن زیتون و مصرف آن، داروی کرم است.
    • با زهرها مقاومت می کند اما زیاده روی در خوردن آن خود یک سم قاتل است.
    • رفع درد مفاصل،مقوی هضم و مانع آبستنی می باشد.
    • جوشانده برگ آن در سرکه و استنشاق آن در بینی (چکاندن در بینی) در بند آمدن خون دماغ موثر می باشد.

اما توجه داشته باشید که مداومت در بوییدن آن منجربه ضعف بینایی و تاریکی قلب می شود و ضماد برگ سداب برای کاهش درد گزیدن عقرب و رتیلا و سگ هار مفید است.