گل بابونه

خواص دارویی گیاه گل بابونه (بخش اول)

گل بابونه گیاهی معطر می باشد که در کنار مزارع و جاده ها به صورت خودرو می روید. این گیاه موجب سلامتی معده و تقویت مغز می شود. بابونه برای سلامت انسان بویژه برای درمان اختلال هضم غذا بسیار مفید است. بابونه برای درمان درد شکم، تورم روده و خواب آرام مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، برای ساخت چای گیاهی از آن استفاده می شود. به یک فنجان چای می توانید ۲ قاشق گل خشک شده بابوه اضافه کنید. برای غلبه بر دردهای شکم توصیه می شود که هر روز صبح قبل از صبحانه یک فنجان از چای آن را برای ۲ تا ۳ ماه بنوشید.بابونه گیاهی گلدار و جزء خانواده آفتابگردان است.

خواص دارویی گیاه گل بابونه:

تقویت معده:                          خواص بابونه می تواند برای درمان نفخ و گاز معده و ناراحتی هایی مثل سندروم روده تحریک پذیر موثر می باشد. برای این منظور می توانید از چای بابونه یا ترکیب آن همراه با نعنا استفاده کنید.

سلامت پوست:                      چای بابونه خنک شده می تواند تعدادی از مشکلات پوستی مثل خارش پوست، آکنه یا عفونت های قارچی را درمان کند. برای نرم شدن پوست خشک مقداری چای بابونه را درون آب حمام خود بریزید.

تقویت سیستم:                      ایمنی بدنبا مصرف چای بابونه تولید گلبول های سفید خون افزایش می یابد و به همین دلیل است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود شما سرما می خورید و تب مب کنید. نوشیدن چای بابونه می تواند این علایم را کاهش دهد. نوشیدن چای بابونه ترکیبات آنتی باکتری را در بدن تقویت می کند. به همین دلیل است که مصرف منظم چای بابونه می تواند سرماخوردگی را درمان کند

سلامت قلب:                         گفته شده است که یکی شگفت انگیزترین خواص بابونه سلامت قلب می باشد. مصرف منظم فلاونوئید ها در غذا خطر مرگ و میر بر اثر بیماری های قلبی در افراد مسن را کاهش می دهد. از آنجا که پس از مصرف بابونه تغییرات همودینامیک در بدن مشاهده نمی شود و عوارض جانبی به همراه ندارد به همین دلیل سلامت قلب را بهبود می بخشد و از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

دیابت:                                    پژوهش ها نشان داده اند که بابونه قند خون و دیابت را بهبود می بخشد و سطوح قند خون را کاهش می دهند، گلیکوژن موجود در کبد را افزایش داده و مانع از ورود سوربیتول به گلبول های خونی قرمز می شود. ویژگی دارویی عصاره بابونه مستقل از ترشح انسولین می باشد و پژوهش ها نشان می دهند که تاثیر بابونه روی سلول های بتا در پانکراس استرس مرتبط به افزایش قند خون در بدن را کاهش می دهد. بطور کلی مصرف بابونه باعث کنترل بیماری دیابت می شود.

پیشگیری از سرطان:                چند پژوهش تاثیر بابونه در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها را نشان داده اند. در بابونه دو ماده فعال وجود دارند که آن را در پیشگیری از سرطان ها موثر می سازند. مواد فعلا موجود در بابونه آنتی اسکیدانی به نام اپیجنین و روغن های ضروری می باشند. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در پیشگیری از رشد سلول های سرطانی دارد. بطور کلی مصرف بابونه در پیشگیری از سرطان هایی مثل سرطان پروستات و سرطان سینه عالی می باشد. آنتی اکسیدان موجود در بابونه به تنظیم هورمون های بدن کمک می کند.