تخم تره

خواص درمانی تخم تره

تره کوچک‌ترین عضو خانواده پیازهای خوراکی است که در آسیا از جمله ایران و افغانستان، اروپا و آمریکای شمالی می‌روید. در آشپزی برگ آن به‌دلیل طعم ملایم‌تر از سیر و پیاز، کاربرد بیشتری دارد. این گیاه در آشپزی اروپا چندان شناخته شده نیست و حتی برخی ایرانیان اروپا آن را با پیازچه اشتباه میگیرند. اما در ایران بسیار استفاده می‌شود. در افغانستان با نام گندنه مشهور است و یک نوع نان بنام بولانی با آن تهیه می‌کنند.

تره از سبزی‌هایی است که خواص مشابه پیاز دارد. گفته شده که بقراط حکیم این سبزی را برای بیمارانی که مبتلا به نفخ شکم، آسم، نازایی و سل بودند، تجویز می‌کرد و گورت آن را برای خوش آب و رنگی صورت بانوان توصیه می‌نمود. غذاشناسان امروز معتقدند که بخور تره بهترین درمان برای بیماری بواسیر است. دکتر غیاث الدین جزایری مصرف تره را برای درمان بواسیر مفید دانسته و می‌نویسد: «چنان چه جوشانده برگ تره به مقدار ۱۵ گرم خورده شود، خونریزی بواسیر را قطع می‌کند».

مشخصات ظاهری تخم تره به شکل سیاه، تقریباً پهن و ناصاف است. طبیعت تخم تره  گرم و خشک است و به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.

خواص درمانی تخم تره:                          تقویت کننده کلیه و مثانه و محرک اشتها، مقوی معده و برطرف کننده یبوست، قطع کننده خونریزی و افزاینده نیروی جنسی، تحلیل برنده گازهای روده و رفع کننده امراض سرد بدن، ضد دل‌پیچه و مفید برای اسهال ساده، بازکننده انسدادهای مجاری کبد و ضد اسهال مزمن می‌باشد.