تخم خارمریم

خواص و مصارف خار مریم

در گذشته خار مریم در پزشکی سنتی چینی به عنوان یک پاک‌کننده درون، سم زدا، نرم‌کننده کبد و مقوی برای کیسه صفرا بوده‌است. از این گیاه به عنوان درمان طبیعی مشکلات کبدی استفاده می‌شود. این مشکلات کبدی شامل سیروز، زردی، هپاتیت و اختلالات صفراوی است. گیاه خار مریم با کاهش سطح کلسترول عملکرد قلب را بهبود می‌بخشد. همچنین دیابت نوع ۲ را نیز درمان می‌کند. سیلی مارین (عصاره گیاه خار مریم) در تولید داروهای کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیلی مارین خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدان دارد.

تمام قسمت‌های این گیاه خاصیت دارویی دارد و مورداستفاده قرار می‌گیرد. خارمریم در درمان بیماری‌های کبد، مثانه، یرقان، سیروز، هپاتیت و مسموم شدگی مفید است. این گیاه را در هر خاکی می‌توان کاشت به شرطی که خاک کاملا شنی و تهی از عناصر غذایی نباشد.

  • دانه های خار مریم :
    • دانه‌های خار مریم یکی از مهمترین منابع طبعی دارویی برای امراض کبد است، ماده سیلیمارین موجود در دانه‌های این گیاه یکی از موثرترین پادزهرها حتی برای موارد مسمویت ناشی از قارچ مهلک کلاهک مرگ نیز هست. این گل همچنین استفاده زیبایی شناختی برای تزیین باغ خانه‌ها و سبدها نیز دارد.
  • ریشه ها و برگ های خار مریم:
    • ریشه‌های این گیاه را می‌توان به‌طور خام یا جوشانده شده بهمراه کره یا کباب شده خورد، شاخه جوان آن را می‌توان تا ریشه برید و آن را آببز نموده و مصرف کرد. در گذشته شاخه‌های خاردار تازه دور گل این گیاه را همانند کنگر فرنگی می‌خورده‌اند. همچنین ساقه این گیاه را می‌توان بعد از پاک کردن، برای رفع تلخی در طول یک شب در آب خیساند و آن را به صورت استفاده در خورشت مصرف کرد. برگ‌های این گیاه را نیز می‌توان اول از خارها پاک نمود و به عنوان یک جایگزین برای اسفناج مصرف کرد .
  • خارمریم به شکل کپسول، عصاره مایع، محلول در بازار پیدا می شود. یکی از معروف ترین فرآوره های این گیاه لیور گل می باشد.
  • عوارض جانبی
    • خار مریم معمولاً برای مصرف مقدار کم دارای عوارض خاصی نیست. اما درصورت مصرف بیش از حد این گیاه، عوارض جانبی همچون حساسیت پوستی،اگزما، سردرد و تهوع، ضعیف شدن قوه چشایی، عرق کردن و ضعف را بهمراه دارد. همچنین خار مریم باعث پایین آمدن سطح قند خون خون می‌شود. به همین دلیل به افراد داری سطح قندخون پایین یا دارای دیابت و کسانی که به هردلیل برای آن‌ها داروهای مرتبط با قند خون تجویز شده، هشدار برای مصرف کردن داده می‌شود.