برگ آویشن

خواص و نکات استفاده از آویشن

آویشن گونه ای از تیره نعناعیان است. آویشن حدود ۳۵۰ گونه دارد. در ایران ۱۴ گونه گیاه معطر و چند ساله دارد. این سرده به مرزنگوش بسیار نزدیک است. در تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی برخی از باکتری‌ها که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشاهده شده که هر ۳ اسانس دارای اثر مهارکننده بر روی باکتری‌های بیماری‌زا هستند؛ اما اسانس گیاه آویشن شیرازی دارای اثر بهتری در مهار باکتری‌ها نسبت به اسانس گیاهان دیگر داراست. هم‌چنین از آویشن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود. محمد زکریای رازی در کتب خود نوشته است که آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا می باشد و جوشانده این گیاه برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار اثر گذار است. از آنجایی که آویشن گیاهی ضدعفونی کننده است محلول شستشوی دهان که دارای آویشن باشد در درمان عفونت لثه عالیست.

آویشن در درمان سرفه و گلودرد بسیار توصیه شده است و برای معالجه بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد به طوریکه در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و سوع هاضمه ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی های عضلانی استفاده می شود.

جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار توصیه می شود. دم کرده آویشن برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می کنند، حمام آویشن در طب سنتی به عنوان درمانی التیام بخش به افرادی که دچار گرفتگی و دردهای عضلانی و مفصلی به خصوص روماتیسم هستند توصیه شده است. به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در آویشن این گیاه حاوی اثرات ضدقارچی و ضدباکتریایی قوی است.

هشدار در مورد مصرف آویشن:             در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود. در برخی کتب طب سنتی اشاره به اثر سقط کنندگی آویشن شده است برای همین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی شود.

دمنوش عالی برای درمان بیماری ها:

اگر ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

در التهاب حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست وشوی دهان استفاده شود.