زعفران

فواید زعفران برای سلامتی

زعفران، فواید بسیاری برای بدن دارد که بیشتر آنها بدلیل آنتی اکسیدان بودن آن می باشد.

    1. زعفران، آنتی اکسیدان طبیعی: در یک تحقیق که در آن ۲۰ نفر (۱۰ شخص سالم، ۱۰ نفر مبتلا به بیماری سرخرگ کرونری) به مدت ۶ هفته مصرف روزانه زعفران داشتند تحت نظر گرفته شدند. هر دو گروه به طور موثری از اکسیتادیو رادیکال های آزاد در بدن در امان بودند. خواص آنتی اکسیدان ادویه طلایی از پیری زودرس جلوگیری می کند و از آسیب به پوست شما در مقابل اشعه نور خورشید که می تواند منجر به رشد سلول های سرطانی شود محافظت می کند و در نتیجه به همین علت است که از زعفران در کرم ها و لوسیون های ضد آفتاب استفاده می شود.
    2. سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند: مصرف منظم زعفران گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. این در حالیست که منجر به افزایش گلبول های قرمز خون نمی گردد در نتیجه مشکلاتی از قبیل غلظت خون نمی تواند از تاثیرات مصرف زیاد زعفران باشد. همچنین، جلوگیری از فعالیت ویروسی در سلول های بدن دلیل دیگری برای اثبات ادعای افزایش سیستم ایمنی بدن شما توسط زعفران می باشد.
    3. مصرف زعفران، انرژی بخش است: کاروتنوئیدهای موجود در زعفران، ذخیره انرژی و قدرت را در عضلات بدن افزایش می دهد. هم چنین قدرت عکس العمل و هماهنگی بین ذهن و چشم ها با این ترکیبات افزایش می یابد.
      با افزایش فشار خون و رسیدن اکسیژن به عضلات، زعفران می تواند انتخاب خوبی برای ورزشکاران باشد.
    4. کاهش علائم و سختی های پیش قاعدگی: یکی از قدیمی ترین استفاده های زعفران در کاهش علائم و مشکلات پیش قاعدگی مانند عدم تعادل در حالات روحی، گرفتگی عضلات، نفخ و جوش زدن بوده است.
    5. بهبود عملکرد قلب: زعفران با افزایش ظرفیت پمپاژ قلب، به لطف حضور کائمفرول، خظر سکته قلبی و مشکلات عروقی را کاهش می دهد. احتمالا دلیل این موضوع سوختن کلسترول در حالی که بدن کروسین را به کروستین تبدیل می کند، می باشد.
    6. بهبود عملکرد جنسی: تحقیق بر روی ۲۰ مرد مبتلا به مشکل عدم نعوظ نشان داده که مضرف زعفران برای ۱۰ روز توانسته عملکرد و مدت نعوظ را در بیماران افزایش دهد. تحقیقی دیگر، بر روی ۲۵ بیمار دیابتی مبتلا به مشکل عدم نعوظ نشان داده است که ژل زعفران و مصرفش به صورت پماد توانسته عملکرد بیمار را بهبود ببخشد. در بانوان نیز، مصرف ۴ هفته ای زعفران تاثیرات این داروی طبیعی را بر افزایش میل جنسی و افزایش ترشحات واژن که رفع مشکل نزدیکی دردناک را بهمراه داشته اثبات کرده است.
    7. زعفران با سرطان می جنگد: خواص ضد سرطانی زعفران، در درمان و پیشگیری از سرطان های ریه، کبد، سینه، پانکراس، روده بزرگ، پوست، پروستات و تخمدان اثبات شده است. تاثیر ضد سرطانی زعفران به لطف وجود کروسین می باشد. کروستین سلول های سرطانی را هدف می گیرد و از بین می برد.
    8. درمان آلزایمر: در تحقیقی مشخص شد مصرف زعفران برای ۱۶ هفته، فعالیت مغز را افزایش می دهد و از زوال آن جلوگیری می کند.
    9. کاهش وزن: زعفران به کاهش وزن کمک می کند، همچنین باعث  کاهش جذب چربی، بهبود هضم غذا، کاهش کالری قابل جذب از غذا می گردد و همچنین کمک به سوزاندن گلوکوز و چربی برای تامین انرژی میشود. زعفران می تواند سطح کلسترول خون که باعث حمله قلبی و دیابت می گردد را کاهش دهد.
      محافظت از مغز:                                                                   زعفران اثر مطلوبی بر مغز می گذارد. تحقیقات بسیاری نشان داده که زعفران بوسیله بهبود عملکر نورون ها باعث محافظت از مغز در مقابل آسیب ها شده و از مرگ سلول ها در مغز جلوگیری می کند.
    10. بهبود زخم: پماد زعفران قادر است تا سطح مولکول های محافظ پوست را بالا ببرد و خاصیت ضد التهاب آن به درمان و ترمیم زخم های روی پوست کمک شایانی می کند.
    11. کمک به سلامت استخوان ها: زعفران با افزایش سطح استروژن ها که برای رشد و ترمیم استخوان ها لازم است به سلامت استخوان های بدن کمک می کند.
    12. درمان آسم:                                                 در گذشته، از زعفران برای درمان اسپاسم های ریه و حملات آسم استفاده می شد. خواص ضد التهابی زعفران به عملکرد آرام ریه ها کمک می کند، البته مصرف مستقیم بروی ریه مانند تنفس دود و یا تزریق هنوز از نظر طبی اثبات نشده است.
    13. بهبود عملکرد کبد: زعفران به سه دلیل به سلامت کبد شما کمک میکند: اول با رشد آنزیم هایی که تولیدات سمی و مضر برای کبد دارند می جنگد. دوم زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. سوم زعفران باعث تعدیل ساختار سلولی کبد میگردد.
    14. کمک به درمان دیابت: زعفران به عملکرد انسولین در بدن کمک میکند.
    15. کمک به بینایی چشم: زعفران جریان خون در چشم ها را بهبود می بخشد و از پیر چشمی جلوگیری می کند. این فرآیند به علت وجود کروسین در زعفران اتفاق می افتد.