برگ بو

از برگ بو بیشتر بدانیم

برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه‌سبز است که اصل آن از منطقهٔ مدیترانه است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود. در قدیم تاج تهیه شده از برگ‌ها را به عنوان جایزه به برندگان بازی‌ها می‌دادند. برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. اقسام کلی آن بین پنج تا ده متر رشد می‌کند. برگ بو درختی است همیشه‌سبز، دوپایه یا پلی‌گام که ارتفاع آن در نواحی معتدل به ۸ متر و در مناطق گرم تا ۲۰ متر می‌رسد. برگ‌ها به صورت منفرد بر روی شاخه‌ها قرار می‌گیرند. شکل برگ‌ها بیضی کشیده به طول تا ۱۴ و عرض تا ۴/۵ سانتیمتر و لبه آن‌ها موجدار و دندانه دار است. سطح روی برگ، سبز تیره وبراق، ولی سطح زیرین کمرنگ‌تر است. این برگ‌ها معطرند و با له شدن بوی بیشتری از خود ساطع می‌کنند. گل‌ها چند تایی و به صورت خوشه به رنگ زرد هستند. میوه برگ بو به صورت سته و تقریباً کروی به قطر حدود یک سانتیمتر، به رنگ بنفش مایل به آبی (ارغوانی) و دارای یک‌دانه می‌باشد. قسمت گوشتی میوه دارای روغنی سبز رنگ و معطر معروف به روغن «لوریه» است. قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و میوه آن می‌باشد.

ساقهٔ آن به صورت راست و مستقیم رشد می‌کند و از دور به شکل جام وارونه یا سرو است. برگ‌های آن ساده و همیشه سبز تیره است و بین سه تا نه سانتیمتر رشد می‌کند. میوه (دانه‌های) این درخت طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت به بار می‌نشیند و به رنگ سبز مایل به زرد است که طی ماه‌های تابستان به سیاهی می‌گراید. این درخت از مقاومت خوبی برخوردار است و در مزارع و زمین‌های زیادی با تنوع آب و هوایی مختلف رشد می‌کند، لیکن در مقابل سرمای زیاد حساس است.

طبیعت گیاه برگ بو گرم و خشک می باشد. برگ بو حاوی مقادیر بالای فولات، نیاسین، ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، روی و انواع آنتی اکسیدان ها می باشد. پوست درخت برگ بو صاف بوده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است، برگ های بیضی شکل سبز و براق هستند که بوی دلپذیر و طعمی تلخ دارند، گل های برگ بو که به رنگ زرد و سفید دیده می شوند و میوه برگ بو به صورت سته و کروی شکل بوده و به رنگ بنفش مایل به آبی دیده می شود.

برگ بو را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می کنند، برگ بو را نباید زیر نور خورشید خشک کرد چون عطر و طعم خود را از دست می دهند و به رنگ قهوه ای در می آیند، پس از خشک کردن هم برگ ها را فقط می توان برای یک سال در یک ظرف شیشه ای در جای خشک و خنک نگهداری کرد.

برگ های تازه هم می توان مورد استفاده قرار داد اما طعم آن ها بسیار تلخ است. برگ بو تازه و خشک شده و پودر برگ بو را بیشتر در آشپزی برای تهیه انواع سوپ، خورش، سس پاستا و ماکارونی و دلمه برگ بو استفاده می کنند. توجه داشته باشید که در آشپزی برگ بو خشک شده را به صورت درسته در غذا انداخته و سپس آن را خارج می کنند.