جوهر لیمو

موارد استفاده و کاربرد اسید سیتریک

یکی از فواید جوهر لیمو کمک به تنفس طبیعی سلولی در سوخت وساز بدن می باشد و میتوان گفت در فرآیند سوخت وساز و ایجاد انرژی نقش عمده ای دارد. بدن انسان بدون وجود جوهر لیمو یا همان اسید سیتریک برای علاج و سم زدایی دیگر به مقدار کافی حیاتی نمی باشد برای این که مکانسیم تولید انرژی در بدن از کار خواهد افتاد.

علاوه بر کمک به سوخت وساز بدن جوهر لیمو برای پوست بدن هم مفید است و همینطور در وسایل آرایشی و بهداشتی هم کاربرد دارد. احتمالا ندانید ولی جوهر لیمو بسیار مرطوب کننده است، درصورتی که از آن به صورت موضعی برای پوست صورت استفاده نمایید میتواند به صورت موقتی منافذ پوست شما را تقلیل دهد. همچنین قاطی کردن آن با آب جوش و مالیدن آن روی پوست صورت باعث از بین رفتن کک و مک ها می گردد.

از سویی دیگر اسید سیتریک یا جوهر لیمو در تولید محلول های ضد انعقاد خون هم استفاده می شود و سبب می شود در موقع ایجاد جراحات از خونریزی شدید جلوگیری شود. این اسید آلی کاربردهای خیلی زیادی در داروسازی، تولید ماده های خوراکی و… دارد که توضیح تمامی آنها در این مقاله نمی گنجد.

موارد استفاده و کاربرد اسید سیتریک:

سیتریک اسید( جوهر لیمو) در صنایع غذایی به صورت بسیار گسترده ای استفاده می شود. دارا بودن خصوصیاتی مثل حلالیت بالا در آب، ترش کنندگی و ایجاد طعم دلپذیر، خواص بافری و غیر سمی بودن آن در حجم زیاد سبب افزایش کاربرد وسیع آن شده است و حدود ۷۰ درصد از این اسید و نمک هایش در صنایع غذایی استفاده می شود در نوشابه سازی برای ایجاد طعم ترش و مطبوع و همچنین برای بازدارندگی فعالیت میکروبی و تنظیم اسیدیته به کار می رود.

برای ایجاد طعم میوه ای و تنظیم pH در ژله ها، مرباجات و دسرها هم از این اسید استفاده می شود. در غذاهای منجمد، چربی ها و روغن ها با تنظیم pH و ایجاد کمپلکس نمک بین سیترات ها و فلزات کمیاب به عنوان آنتی اکسیدان و نگهدارنده عمل می کند، به طوریکه زمان نگهداری ماهی منجمد و فرآورده های دریایی زیاد می شود. همینطور از کاهش رنگ و طعم در میوه های منجمد با خواص آنتی اکسیدانی و به دام انداختن فلزات کمیاب جلوگیری می کند.