پودر کاکائو

کاکائو گیاه پرطرفدار

کاکائو درختی از تیره پنیرکیان با بلندی بین ۴ تا ۱۰ متر است. برگ‌هایش ساده و متقابل است و گل‌های منظم، کوچک و قرمز رنگی در همه فصل‌ها دارد. میوه‌اش بسته، زرد رنگ و به اندازه یک خیار و حاوی ۲۵ تا ۴۵ دانه است. میوه‌های این گیاه را پس از چیدن انبار می‌کنند تا بپوسد و پس از آن دانه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و به مصرف می‌رسانند. همچنین به پودر خشکی که با آسیاب نمودن و گرفتن چربی دانه کاکائو به دست می‌آی پودر کاکائو گفته می‌شود. از کاکائو شکلات نیز تهیه می‌کنند. برای تولید تقریباً نیم کیلو شکلات، ۴۰۰ دانه کاکائو نیاز است.

آنتی اکسیدان قوی موجود در دانه‌ی کاکائو، فلاوونوئید می‌باشد. مواد آنتی اکسیدانی شامل ویتامینC، ویتامینE، بتاکاروتن و… هستند که می‌توانند مانع وقوع بیماری مثل سرطان وبیماریهای قلبی و عروقی شوند. ۲ ساعت بعد ازخوردن کاکائو سطح فلاوونوئیدهای خون افزایش می‌یابد. تحقیق دیگری بیان کرد که ۶ ساعت بعد ازخوردن کاکائو، همان اثرات آسپرین در جلوگیری از لخته شدن خون درفرد به وجود می‌آید.

فلاوونوئیدها غیر از کاکائو، در انواع توت، انواع فلفل، هویج، گوجه فرنگی و بسیاری از مواد غذایی دیگر یافت می‌شوند. کاکائوی خالص و تصفیه نشده، تلخ مزه است که تولید کنندگان برای تهیه شکلات کاکائویی و بهتر شدن طعم تلخ کاکائو، مقدار زیادی شکر و روغن به آن اضافه می‌کنند در نتیجه با خوردن شکلات کاکائویی مقدار زیادی انرژی اضافی دریافت می‌کنید که برای بدن نیاز نیست و ممکن است شما را برای ابتلاء به بیماریهای قلبی مستعد کند. همچنین شکر و روغن خواص آنتی اکسیدانی کاکائوی خالص را از بین می‌برد.