گرده گل

خواص درمانی گرده گل

خواص درمانی گرده گل:

گرده گل زنبور عسل برای تامین نیازهای پروتئینی و ویتامینی خود و نوزادان، آن را به صورت ساچمه، روی پاهای عقب، درون کیسه‌ای مخصوص، ذخیره و به درون کندو می‌برد. در مناطقی که گرده گل به وفور یافت می‌شود، پرورش‌دهندگان با نصب تله گرده‌گیر جلوی راه پرواز زنبور، آن را جمع و خشک می‌کنند.گرده گل سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌ها، املاح معدنی و هورمون‌هاست و می‌تواند برای کسانی که سیستم ایمنی و عصبی ضعیفی دارند، مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است که مصرف گرده برای سلامت پروستات موثر است. گرده به دلیل روی فراوانی که دارد در درمان التهاب پروستات، نازایی و ناتوانی جنسی مردان اثر قابل‌توجهی داشته، گردش خون را بهتر کرده، باعث افزایش قدرت فیزیکی و فکری بدن به خصوص در سال‌های پیری می‌شود و مصرف آن برای افرادی که از خستگی مفرط رنج می‌برند مفید است.

گرده گل حاوی تمام انواع ریزمغذی‌های ضروری برای سلامت بدن است و تقریبا ۴۰ درصد از آن را پروتئین تشکیل می‌دهد که تمام این پروتئین‌ها قابل استفاده و مفید هستند.

یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند.

برخی دیگر از خواص درمانی گرده گل ، این محصول طبیعی و مقوی عبارتند از:

    • کاهش استرس:             این ماده خوراکی به دلیل ترکیبات خاص و سودمند موجود در آن به حفظ تعادل و تنظیم احساسات فرد کمک می‌کند و توان مقابله با استرس‌های روزانه را افزایش می‌دهد.
    • افزایش قوا و استحکام بدن:              گرده گل همچنین انرژی، قدرت و توان جسمی را افزایش می‌دهد. ورزشکاران معتقدند که مصرف گرده گل به سرعت و چابکی آنان می‌افزاید و انرژی کافی را برای انجام تمرینات ورزشی در اختیار آنان قرار می‌دهد.
    • تاثیرات ضد پیری:               در دوران باستان، مصریان و چینی‌ها معتقد بودند که گرده گل منبعی برای حفظ جوانی است. امروزه نیز تاثیر این ماده تایید شده است زیرا نه تنها برای استحکام بدن فرد تاثیر مثبت دارد بلکه زیبایی پوست، مو و ظاهر بدن را بهبود می‌دهد. گرده گل همچنین به تقویت حافظه، تمرکز و توانایی ذهن کمک می‌کند که از این جهت برای سالمندان خوردنی مفیدی است.

یکی از مهم‌ترین و بارزترین خواص درمانی گرده گل تقویت سیستم ایمنی بدن است. گرده گل به دلیل دارا بودن ویتامین ب کمپلکس، ویتامین‌های دیگر، مواد معدنی، پروتئین‌ها و مهم‌تر از آن آنتی‌اکسیدان‌های مفید با مولکول‌های رادیکال‌ آزاد که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند، مبارزه می‌کند