پودر زنجبیل

کاهش وزن با زنجبیل

زنجبیل ریشه‌ای است که طعمی تند و حالتی ترد دارد. خواص زنجبیل برای سلامتی بسیار است. یکی از فواید زنجبیل، توانایی‌اش در کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های دور شکم است. این مقاله را بخوانید تا بیشتر با رابطه‌ی زنجبیل و لاغری آشنا شوید.

در علم باستانی در هندوستان بنام آیورودا که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای سلامتی و درمان بیماران استفاده می‌شود، گفته شده که مصرف ریشه‌ی زنجبیل می‌تواند به کنترل وزن کمک کند و تحقیقات نیز خواص زنجبیل برای لاغری را تأیید کرده‌اند.

در مطالعه‌ای که نتیجه‌ی آن در سال ۲۰۱۴ در مجله‌ی دانش غذا و کشاورزی به چاپ رسید،‌ دسته‌ای از موش‌ها که اضافه‌وزن داشتند، مورد آزمایش قرار گرفتند. به این موش‌ها به‌مدت ۳۰ روز مکمل جینجرول (ترکیبی که در زنجبیل یافت می‌شود) داده شد و آنها توانستند پس از این مدت وزن‌شان را کاهش بدهند. سطح قند خون و لپتین در این موش‌ها نسبتا کاهش یافته بود. لپتین ترکیبی است که در احساس سیری پس از صرف وعده‌‌ی غذایی مؤثر است و می‌تواند در لاغری نقش مثبتی داشته باشد.

محققان نتیجه گرفتند زنجبیل می‌تواند مانع چاقی ناشی از رژیم‌های غذایی سرشار از چربی شود و می‌توان از زنجبیل به‌عنوان مکملی برای درمان چاقی استفاده کرد.

براساس مطالعات دیگری که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی پزشکی و دارویی اروپا منتشر شد، تأثیر زنجبیل بر لاغری با داروی لاغری ارلیستات برابر بود. همچنین زنجبیل از طریق بالا بردن کلسترول مفید خون (HDL) در کاهش سطح کلسترول خون تأثیر قابل توجهی دارد. با قدرتی که زنجبیل بر احساس سیری و هضم مناسب غذا دارد، نقشش در کاهش وزن تعجب‌آور نیست.

زنجبیل علاوه بر نقشش در کاهش وزن، به آب کردن شکم و پهلو نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهید شکم شش تکه داشته باشید، زنجبیل می‌تواند به شما کمک کند و بر عوامل ایجاد چربی دور شکم تأثیر بگذارد. این عوامل می‌تواند شامل پرخوری، تغییرات هورمونی و کمبود انرژی برای انجام تمرینات ورزشی باشد.

زنجبیل باعث احساس سیری در شما می‌شود و به لطف این ویژگی زنجبیل، کمتر برای پرخوری وسوسه می‌شوید. زنجبیل به‌عنوان یک ماده‌ی طبیعی کاهش اشتها، در کاهش وزن به شما کمک می‌کند. زنجبیل تقریبا فاقد کالری است و می‌تواند به‌طور تازه یا به همراه غذا و نوشیدنی‌ها مصرف شود.

تغییرات هورمونی و استرس مزمن می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون شود. نتیجه‌‌ی این امر خروج دستگاه ایمنی و سوخت‌وساز بدن از حالت تعادل است. افزایش سطح کورتیزول خون می‌تواند به افزایش وزن منتهی شود و آب کردن چربی شکم و پهلو را دشوارتر کند. براساس مقاله‌ای که در بولتن بیولوژیکی و دارویی در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید، زنجبیل می‌تواند تولید کورتیزول را سرکوب کند.

مصرف زنجبیل می‌تواند به بازگشت تعادل به بدن‌تان کمک کند و باعث شود راحت‌تر وزن‌تان را کاهش بدهید. طعم تیز و منحصربه‌فرد زنجبیل می‌تواند به‌طور طبیعی انرژی‌تان را از لحاظ جسمی و روانی افزایش بدهد.

با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.